Balatoni kerékpárút - Nyugat

képek - útvonal - térkép - leírás

You are here:

A második napunk a balatoni bringakör legszebb részein halad. Kitérőt tehetünk a Kis-Balatonhoz, tekerhetünk a Keszthelyi-hegység erdeiben, vagy akár lubickolhatunk a világon egyedülálló Hévízi-tóban is.

Ábrahámhegy – Balatonberény

Távolság: 47 km (Ábrahámhegy – Badacsonyörs – Badacsonytomaj – Badacsony – Badacsonytördemic – Szigliget – Balatonederics – Balatongyörök – Vonyarcvashegy – Gyenesdiás – Keszthely – Fenékpuszta – Balatonberény)

Vízvételi lehetőség: Ezeket külön jelöltük a letölthető gpx fájlban és a Balcsi.net térképén is.

Veszélyes kereszteződések: Ezen a szakaszon ilyenről nem nagyon tudunk. Van egy terelőkorlátos vasúti átkelőhely Balatonederics előtt, amit nem fogsz szeretni… Továbbá aki nem figyel, 2 helyen is elveszítheti a kijelölt utat (ezekről az útvonal leírásánál részletesebben is szólunk).

Badacsony: A Balatoni kerékpárút egyik legnehezebb szakasza a Badacsony hegyet délről körbeölelő Római út: autósok, gyalogosok, dimbes-dombos, beláthatatlan kanyarok, hosszú. Szóval nem egyszerű a történet, de más lehetőség nincs.

A Balaton kerülés második szakasza Ábrahámhegy központjában kezdődik. Miután megmásztuk a kerékpárúton a kis dombot, lefelé legyünk figyelmesek, mert aki nem ismeri az útvonalat könnyen a rossz irányt választhatja. Szóval ne egyenesen-jobbra, hanem egyenesen-balra haladjunk!

Balatoni kerékpárút - Balatonalmádi (csónak)

Ábrahámhegyi kilátások

Gondok Ábrahámhegy után…

Ábrahámhegy és Badacsonytomaj között a bringakörút legrosszabb, egybefüggő, több 100 méter hosszú szakasza található. A 2018-as felújítás során valójában hozzá sem nyúltak, mert itt már csak a teljes elbontás segíthet. Valószínűleg évekig egyáltalán nem fog itt javulni a helyzet…

Az út továbbra is gyér forgalmú utcákon halad. Átkelünk a vasúton és kiérkezünk a 71-es út mellé. Nem szépítjük, a balatoni bringakör egyik katasztrofális szakasza következik…

Balatoni kerékpárút - Balatonalmádi (csónak)

A Badacsony tömbje Badacsonyörsről

Kikerüljük a badacsonyörsi buszmegállót, majd elérkezünk a Badacsony lábához… A badacsonytomaji vasútállomás után ki kell mennünk a 71-es útra, majd az első lehetőségnél felkanyarodunk a bazalttemplom felé (Badacsony utca) majd onnan balra. Ha ez megvan, akkor már helyben vagyunk. Esetleg egy kis pihenőt is beiktathatunk, mivel a balatoni bringakör egyik legkeményebb szakasz előtt állunk. Ez pedig a Badacsonyt körbeölelő Római út.

Badacsony - Hősök tere

Badacsony - Római út

Forgalmas (autók, gyalogosok, kerékpárosok) és emelkedőkkel tarkított, sokszor beláthatatlan útról van szó, így csak óvatosan. Aki megnézné Badacsony központját is, annak ezt tábla jelzi, nem lehet eltéveszteni. Elhaladunk több kápolna mellett is és utunk során megfigyelhetjük, ahogy a Badacsony változtatja a formáját…

Eleinte olyan furcsának, távolinak néz ki. Majd a jó szeműek felfedezhetik a Ranoldert keresztet. Az út közepén előjön a megszokott, klasszikus látvány: középütt a kereszt és a cukrosüveg forma. Majd beérkezve Badacsonytördemicre előtérbe kerülnek a felhagyott bazaltbányák… Tördemicen jön egy kis gurulás a Zöldfa utcán. Keresztezzük a síneket, átkelünk a 71-es úton, majd Szigliget vár ránk.

Szigliget - Antal-hegyi pihenő

Esőbeállók a Nyugat-Balatonon

Szigliget felé tekerve átmegyünk az Eger-patakon, majd választhatunk, hogy elhagyjuk a balatoni bringakör útvonalát és betérünk Szigligetre, vagy a kiváló minőségű, kissé emelkedős, kiépített kerékpárúton folytatjuk utunkat. Mielőtt tovább haladnánk vessük egy búcsú pillantást a Badacsonyra – egy darabig nem fogjuk látni… Szigligeti kerékpárút.

Badacsony – 71-es út

Badacsonytomaj központjától egészen a szigligeti elágazóig sok bringás használja a part menti utat – tudatosan vagy mert nem sikerült megtalálniuk a Római utat. Kitiltva ugyan nincsenek a kerékpárosok, de mi a 71-es út ezen szakaszát sem javasoljuk kerékpározásra!

Szigligeti kerékpártúra

Az egykori sziget bringával is könnyen bejárható, a körtúra szinte minden látványossághoz elvezet.

Az elnyújtott emelkedős részhez érve hihetetlenül kiszélesedik a bringaút – különös élmény ez a szakasz (főleg a másik irányból érkezve…). Közepén találjuk az Antal-hegyi pihenőt. Ezután kiérkezünk a 71-es út mellé. Innen megfigyelhetjük a Tapolcai-medence tanúhegyeit: Szent György-hegy, Csobánc, Gulács… Majd tovább haladva feltűnik a Szigligeti vár is. Az újabb emelkedő csúcspontja a szigligeti bekötőútnál lesz. Jobbra, a út túloldalán van egy csárda, aki megéhezne… Balra Szigliget, előttünk pedig a távolban a Keszthelyi-hegység…

Mögöttünk a Szigligeti vár (visszatekintve az egyik fahídról)

Kellemes, sík rész következik, egészen a balatonedericsi elágazóig. Az út során a kissé rozoga fahidaknál vigyázzunk! Esetleg némelyiknél megállhatunk, hogy megcsodáljuk a Szigligeti várat és a méltóságteljes Szent György-hegyet.

Problémák Szigliget és Balatonederics között...

A vasúti átjáró után pici emelkedős rész jön, majd egy kis meglepetés következik: a fák gyökerei által felpúposodott szakaszokat a Közút teljes szélességben kijavította… A megyehatáron elhaladunk a balatonedericsi Afrika Múzeum mellett, a maga egzotikus világával. A kerékpárosok ott akár tevegelve is utazhatnak egy kicsit – különleges pihenőként.

Becehegyi kerékpárút

Ezzel a szakasszal bizony lehet dicsekedni… Széles, haladós, pici lejtő, hasonló emelkedő és egy nagy gurulás zárja le ezt a kb. 1 km-es szakaszt. Az igazi látványosság viszont a hátunk mögött van a Balaton-felvidék tanúhegyeivel. (A megújuló, 3 méter széles Balatoni kerékpárút ehhez hasonló élményt fog biztosítani a bringásoknak – majd egyszer…)

A Bece-hegyi buszmegállóig a 71-es mellett haladunk. Visszanézve láthatjuk a mögöttünk hagyott Szigligetet és a Badacsonyt. Innen továbbra is a 71-es út mellett haladva teljesen új nyomvonalon folytatjuk utunkat. Széles, jó minőségű, haladós szakasz, mely egészen a Szépkilátóig tart (ígérik, hogy a balatoni bringakör néhány éven belül mindenhol így fog kinézni; mi ebben annyira nem bízunk, de hajrá…). Viszont az igazi panoráma mögöttünk van, érdemes megállni pár pillanatra!

Balaton kerülés - Gurulás Becehegyről Balatongyörök felé...

Balkanyar után a lejtős rész levezet a régi nyomvonalra. Aki viszont szeretne Magyarország egyik legszebb panorámájában gyönyörködni, a kanyar után jobbra letérhet a Szépkilátóhoz. (A Római forráshoz vezető földút közvetlenül a letérő mellett van. Ide térjünk be, majd innen kisebb ösvényeken (nem feltétlen a lépcsősoron!) a balatongyöröki Szépkilátóhoz érünk, ahonnan a Balaton híres-nevezetes tanúhegyei figyelhetjük meg.)

Balatongyörök – Soós-öböl

A semmiből egyszer csak előbukkan valami, és mindenki úgy érzi, hogy itt bizony muszáj lesz megállni… Igen, ez a Soós-öböl! Szép kilátás a tanúhegyekre, padok, esőbeálló – mindez Balatongyörök központjától fél km-re…

A letérő után erős lejtővel elérjük a régi nyomvonalat. A vasúti átjáró után elhaladunk egy kemping mellett, majd lassan megérkezünk egy igazán jó kis pihenőhelyhez. Ez a Soós-öböl. Érdemes itt is megállni. Innen Balatongyörök központja pár 100 méterre található. A strand mellett eljutunk egészen a mólóig. A balatoni bringakör itt választási lehetőséget kínál: északnak fordulunk és a Keszthelyi-hegység felé vesszük az irányt az erdészeti úton, vagy egyenesen tovább haladunk Vonyarcvashegy felé.

Mintha a déli parton lennénk…

Mi javasolnánk, hogy balra, a móló felé tegyünk egy kitérőt. Megéri, mert onnan látni lehet az összes tanúhegyet. Továbbá a györöki mólón állva az a tézis is megdőlni látszik, hogy a délieknek azért jó, mert onnan látni az északi partot. No, a györökiek ugyanazt látják innen, mint amit Balatonmáriafürdőn ücsörögve láthatunk a vízpartról… Szóval azért ne szaladjunk délre, hogy lássuk az északi partot!

Keszthelyi-hegység

Az aszfaltozott erdészeti úton vezető túra a magas szintkülönbségek ellenére kezdőknek is ajánlott.

Vonyarcvashegy felé haladva balról a rendezvénytér majd a csónakkikötő következik. Onnan csendes kis utcán folytatódik az utunk, majd jobb- és balkanyar után következik az újabb szakasz (erdős, ligetes, jól járható), mely a vonyarcvashegyi Szent Mihály dombig tart, melyre erős emelkedővel lehet fölkapaszkodni. A helyiek által hegynek titulált tetőn áll Magyarország egyik (egyetlen?) halászkápolnája. Legendája szerint a téli Balatonon bajba jutott halászok emelték, megmenekülésük hálájaként. A domb aljában vannak pihenőpadok.

Képgaléria

A domb előtti kerékpárút a magas vízállás miatt sokszor járhatatlan, így muszáj a mellette haladó kisforgalmi úton tekerni – mellyel az autósoknak okozunk bosszúságot… Viszont északról ott a Keszthelyi-hegység és a vasút, a déli oldalon pedig a nádas.

A Balatongyörök és Keszthely közötti szakasz a balatoni bringakör egyik legzöldebb része, viszont a települések központi részei sincsenek túlságosan messze.

Vonyarcvashegyi hangulatok...

Tovább haladva az egyik legszebb rész következik – villanyvilágítással… A vonyarcvashegyi strand közelében szezonban erős forgalommal találkozhatunk. A vasúti átkelőnél az új nyomvonal a focipálya mellett halad. A régin (a vasúton átkelve) ezért valószínűleg szezonban még nagyobb gyalogos forgalommal számolhatunk…

Vonyarc Marina

Közvetlenül a kikötő mellett halad el a Balatoni Bringakörút. A strand után vasúti átkelőhelytől indul az új szakasz. A focipálya mellett önálló kerékpárutat építettek; a part menti szakaszt – a kialakított sétány ellenére – gyalogosok is használják. Az Arany János u. – Iskola u. kereszteződésénél érjük el a régi kerékpárutat.

A települést elhagyva újabb nyugis és szép szakasz jön. Beérkezünk Gyenesdiásra. Itt délnek fordulunk, újra átkelünk a síneken, majd pár méter után jobbra találjuk a Bringatanya kerékpáros pihenőhelyet. Folytatjuk utunkat, újabb nagyon szép rész jön, egészen Keszthely határáig.

A Balatoni kerékpárút gyenesdiási szakasza

Elhaladunk az alsógyenesi strand és a keszthelyi Libás strand mellett. Az előbbi strandra vezető Oppel I. utcán közlekedőnek a bringásokkal szemben elsőbbségük van, így ott óvatosan közlekedjünk!

Gyenesdiás és Keszthely között...

Keszthely - Esőbeálló a Libás strandnál

A Libás strand nyugati bejárójától egy új sétány épült, mely egészen a keszthelyi mólóig tart. Ezt kerékpározása ne használjuk, mert csak kellemetlenség lesz belőle…

Keszthelyen nézzük meg a Helikon Kastélymúzeumot (Festetics-kastély, Hintómúzeum, Vadászati és Vasútmodell kiállítás). A sétálóutcában és a Balatonhoz lefutó utcákban számos műemlékházban gyönyörködhetünk. Több szálláshely, így kemping lehetővé teszi, hogy néhány napot itt állomásozzunk.

Elbontott kerékpárút (Keszthely)

Hévízi kerékpárutak

Hévízi kerékpárút. De mi a mólótól a vasút és a Balatonpart között futó kijelölt kerékpárúton folytatjuk, a sportpálya mellett. Megérkezünk a Halászcsárda mellé, majd egy szintén kerékpározásra is kijelölt úton végigkövetjük a Helikon strandot és a kempinget.

Keszthely (Helikon strand)

Elhagyva végre épített bringaúton tekerünk. Kisebb kanyargás után a keszthelyi Déli szabadstrandhoz érünk, majd megszűnik a nyüzsi és a Balaton nyugati oldalán haladunk. A balatoni bringakör egyik legzöldebb élményével ezen a szakaszon találkozunk.

Esőbeálló és árnyékos szakasz a keszthelyi Déli szabadstrandnál

Előbb egy erdős majd egy bekerített rész mellett haladunk. Utóbbinál elég szűkös az út. Majd lesz egy patak, jó széles fahíddal. Na azután jön a szokásos vasúti átkelés, ezúttal mindenféle sorompó nélkül…

R76-os gyorsforgalmi út

A gyorsforgalmi út építése miatt a Zala-folyó után egészen a balatonszentgyörgyi elágazóig fairtások történtek. A munkálatok közben megrongálódott kerékpárutat kijavították.

Kis-Balaton kerékpárút

A Kis-Balatonhoz bringával lejutni még 2020-ban sem olyan egyszerű; nekünk viszont van egy elég jó tippünk! A további részletekért kattints a képre!

Kiérünk a 71-es út mellé. Szép fasor között haladunk. Fenékpuszta buszmegálló mellett jobbra leágazik az út: Valcum római romjai és tovább haladva a kiépített kerékpárúton a Vönöczky Schenk Jakabról elnevezett kutatóház érhető el. De mi a leágazás után pár méterrel betérünk egy frissítőre a földúton megközelíthető 400 éves Berki kocsmába. Kis-Balaton kerékpárút.

Fenékpusztai hangulatok...

A pihenő után jön egy trükkös lejtős jobbkanyar és ha szerencsénk van, balra szürkemarhák legelését nézhetjük.

Kilátás a Keszthelyi-öböl és a Badacsony felé...

A sík szakasz után megérkezünk a 76-os számú főút mellé. A terelőkorlátos vasúti átkelő leküzdése után megcsodáljuk a túloldalon a dinnyeárust… Itt ha vki szeretne lemenni a Zala-folyó partjára, akkor balra forduljon (a túloldalról is elérhető, de az nagyobb kitérő).

Zala-folyó

Mi a kerékpárúton haladva átszeljük a Zala-folyót és elhagyjuk Zala-megyét. A Zala-folyó környékén még évekig épülni fog az R76-os gyorsforgalmi út, mely a kerékpárutat is érinti. Kb. 2022-re épül meg az új gyorsút illetve a balatoni bringakör új nyomvonala.

Balatonszentgyörgy - Épül a gyorsforgalmi út

Árnyékot adó fák alatt érjük el a balatonberényi leágazót. Itt nekünk balra kell tartani, Balatonberény irányába.

Egy hangulatos kerékpáros pihenőhely 2017-ig a Nyugati-Berekben...

Mi azonban az javasoljuk, hogy Balatonszentgyörgyöt most hagyjuk ki, hiszen az elágazótól a „Balatoni kerékpárút” bizonyos szempontból legjobb szakasza következik. Széles, jó minőségű, viszonylag jól belátható. Lehet haladni, rendesen. Egészen Balatonberény határáig, a vízműtelepig.

Balatonszentgyörgyi kerékpárút

Aki mégis egyenesen menne tovább, az Balatonszentgyörgyre jut, ahol a kerékpárút véget ér. De ha már ott járunk, akkor esetleg megnézhetjük a Csillagvárat és a a falu végén balra fordulva műúton elérhetjük Balatonberény központját.

Bringatúra a Bokrosi-hegyre

A Balatonkeresztúr mellett magasodó hegyről szép kilátásban lehet részünk az északi part tanúhegyeire. A képre kattintva mutatjuk a részleteket!

Legzöldebb szakasz – érezve a Balaton közelségét… … … … Balatoni bringakör … … …

Balatonberény határában...

Érkezés Balatonberénybe...

Valaha a legszebb szakasz volt ez, de ma már itt jelentkeznek a problémák.

Balatonberény (vízműtelep)

Balatonberény teljes hosszában a hirtelen előbukkanó, a kerékpárútra merőleges futó utcák kellő figyelmet igényelnek. A déli part első kilátóhelyét a település központjában, a vasútállomással szemben találjuk.

Balatonberényi kilátóhely

Balatonberényi kerékpárút...

Beérve a településre osztott pályás kerékpárúton ill. gyalogúton haladunk. Közvetlenül a kerékpárút mellett, a sportpálya mögött húzódik egy szabadstrand, pihenőhelynek ideális…

Balatonberény

Vagy a Csicsergő-sziget… Második napunknak ezennel vége is van. … … … balatoni bringakör … … …

Balatoni kerékpárút - szintrajz

Letölthető GPX file

A Balatoni kerékpárút második szakaszát itt találod!

Déli-part

A Balatoni kerékpárút harmadik szakaszát itt találod!